pe

El Parlament Europeu ha donat llum verda a l'Acord d'Associació entre la Unió Europea i Ucraïna, que té com a objectiu enfortir les relacions polítiques, econòmiques i comercials entre ambdues parts, inclosa la creació d'una Zona de Lliure Comerç. L'acord va ser ratificat a la vegada per la Rada Suprema (el Parlament ucraïnès).

El Parlament Europeu ha aprovat l'Acord d'Associació entre la UE i Ucraïna per 535 vots a favor, 127 en contra i 35 abstencions.
Segons el ponent de la comissió parlamentària d'Afers Estrangers, Jacek Saryusz-Wolski (PPE, Polònia), "amb aquesta ratificació, la relació de la UE i Ucraïna s'institucionalitza i el futur d'ambdues parts estarà ara connectat. La societat ucraïnesa va pagar un preu molt alt per les seves aspiracions europees, amb molt patiment per la pèrdua de vides humanes, per l'ocupació territorial de Rússia i pel deteriorament de les condicions econòmiques. Amb aquesta ratificació, la UE dóna a Ucraïna una senyal forta de suport, tot i la desafortunada proposta d’endarrerir l'aplicació de l'acord".
Aquest acord "no és l'última de les relacions que la UE i Ucraïna tenen com a objectiu establir", ha afegit. Per a l'eurodiputat, el futur comú de la UE i d'Ucraïna ha de protegir-se de l'agressió russa amb la introducció de "sancions cada vegada més dures, fins que els costos a Rússia siguin tan alts que sigui insostenible mantenir la seva política".

Acord ratificat al mateix temps a Kíev

El Parlament Europeu i el Parlament ucraïnès (Rada Suprema) han aprovat avui l'acord al mateix temps. Els diputats europeus i ucraïnesos van poder seguir en directe les cerimònies de sengles ratificacions, a través de videoconferència entre Kíev i Estrasburg.
"Aquest és un moment històric (...) Dos parlaments en l'exercici de la seva independència decideixen votar a la vegada aquest acord", ha destacat el president del Parlament Europeu, Martin Schulz. "El Parlament respecta la integritat territorial i la sobirania d'Ucraïna. Sempre ho hem fet i ho continuarem fent", ha afegit Schulz.
"Cap altra nació ha pagat un preu tan alt per ser europeu", ha dit el president d'Ucraïna, Petro Poroshenko. Aquesta nació fa avui "un primer pas" per a l'associació amb la UE. "Vull donar les gràcies a Europa pel suport que ens han donat en aquests temps tan difícils. També vull dir alguna cosa al govern d'Ucraïna: la UE només demana una cosa a canvi, dur a terme les reformes necessàries", ha conclòs.

L'associació entre la UE i Ucraïna es proposa:

·         Promoure l'acostament gradual entre les parts sobre la base dels valors comuns i les relacions estretes i privilegiades, aprofundint l'associació d'Ucraïna amb les polítiques de la UE i la participació en programes i organismes;

·         Proporcionar un marc per al diàleg polític reforçat en totes les àrees d'interès comú;

·         Promoure, preservar i enfortir la pau i l'estabilitat a nivell regional i internacional;

·         Creació de condicions per a les relacions econòmiques i comercials més estretes que condueixin a una integració gradual d'Ucraïna en el mercat interior de la UE, inclosa la creació d'una zona profunda i completa de Lliure Comerç, i donar suport als esforços d'Ucraïna cap a la conclusió de la transició cap a una economia de mercat, en particular mitjançant l'aproximació gradual de la seva legislació a la legislació de la UE;

·         Enfortir la cooperació en l'àmbit de la justícia, la llibertat i la seguretat, amb l'objectiu de consolidar l'Estat de Dret i el respecte dels drets humans i les llibertats fonamentals;

·         Crear les condicions per a una cooperació cada vegada més estreta en àrees d'interès comú.

Entrada en vigor

Encara que estava previst que les disposicions comercials s'apliquen provisionalment a partir de l'1 de novembre, en una reunió ministerial celebrada divendres passat la UE i Ucraïna van acordar que l'aplicació provisional sigui ajornada fins al 31 de desembre de 2015. La Comissió Europea va anunciar, no obstant, que seguiran aplicant-se les preferències comercials per a Ucraïna. La decisió d'estendre aquestes preferències també ha de ser aprovada pel Parlament Europeu.
Per entrar plenament en vigor, l'acord encara ha de ser ratificat per tots els Estats membres. Fins ara l'acord ha estat ratificat en sis països de la UE.

Informació Audiovisual

Tots els vots s'emeten en directe per EbS, així com els briefings a la premsa dels grups polítics

·         Vídeo de la votació i signatura al Parlament Europeu >>

·         Vídeo de la votació i signatura a la Rada Suprema >>

·         Roda de premsa posterior a l'aprovació amb el president Martin Schulz >>

·         Vídeo del debat en sessió plenària >>

Poden sol·licitar-se vídeos en qualitat professional a través de la pàgina web audiovisual del Parlament Europeu.

Més informació:

·         Agenda de la sessió >>