Cada vegada més europeus creuen que és positiu ser part de la Unió Europea.

Segons un  Eurobaròmetre especial “A dos anys de les eleccions europees 2019”, la mitjana dels 28 estats membres és del 57%, set punts més que en l’enquesta anterior, de novembre del 2016. Les dades tornen a igualar-se als nivells pre-crisi del 2007. El percentatge d’espanyols que consideren positiva la pertinença a la UE és encara superior: el 62%.

Segons el president del Parlament Europeu, Antonio Tajani, "els resultats de l'enquesta del Parlament Europeu sobre l'opinió dels europeus respecte a la UE són, per primera vegada des del començament de la crisi el 2007, molt esperançadors. Mostren que els ciutadans europeus esperen que la Unió respongui amb una sola veu a les seves pors sobre la recent inestabilitat internacional, que fa del món un lloc més incert i perillós. Depèn de nosaltres, com a líders polítics, demostrar que tenen raó. Perquè així sigui, els hem de convèncer amb el nostre treball i decisions diàries que la UE pot protegir i millorar les seves vides quotidianes". Hi haurà imatges del president Tajani valorant en castellà els resultats de l'estudi d'opinió a les 13h45, disponibles a la pàgina audiovisual del Parlament Europeu, al següent enllaç: http://audiovisual.europarl.europa.eu/Assetdetail.aspx?ref=I137733

Més UE per combatre reptes interiors i exteriors

En resposta als darrers esdeveniments geopolítics –com la inestabilitat al món àrab, la influència creixent de Rússia i la Xina, el Brexit i la nova administració de Donald Trump–, el nombre d’enquestats que prefereix una resposta comuna a nivell europeu a accions individuals dels diferents països és del 68,4%. A Espanya aquest percentatge es situa al 72,8%.

De la mateixa manera, davant la pregunta de si els hi agradaria que la UE intervingués més en àrees com el medi ambient, la política econòmica, la sanitat i les migracions, el percentatge d’espanyols que responen afirmativament supera en tots els casos la mitjana europea.

En concret, els espanyols voldrien que la UE fes més en la lluita contra l’atur (93%), el frau fiscal (92%), el terrorisme (88%) i la sanitat (88%). Pel conjunt europeu, les prioritats són la lluita antiterrorista (80%), l’atur (78%), la protecció del medi ambient (75%) i el frau fiscal (74%).

Sentir-se escoltat a la UE i a nivell estatal

Un nombre creixent d’europeus (43%) sent que la seva veu compta a nivell europeu, més que en qualsevol altre moment des del 2007 i sis punts més que l’any passat. A nivell estatal, sis de cada deu europeus creu que la seva opinió es té en compte, deu punts més que el 2016.

En aquest cas, els espanyols són més escèptics: el 42% pensa que la seva veu és escoltada a nivell estatal i un 29% creu que se’ls té en compte a Europa. Amb tot, la confiança va en augment; d’ençà la darrera fornada, el percentatge d’espanyols que se senten escoltats ha crescut cinc punts.

Desigualtats socials

La immensa majoria d’europeus opina que les desigualtats entre classes socials són significatives i un terç no creu que la crisi econòmica acabi en molts anys.

Consulta l’Eurobaròmetre 87.1 sencer

Consulta les fitxes relatives a Espanya de l’Eurobaròmetre 87.1

Consulta tots els documents de l’Eurobaròmetre A dos anys de les eleccions europees