f

El Parlament Europeu i el Consell han assolit un acord sobre la proposta de Reglament pel qual es garanteix la portabilitat transfronterera dels serveis de continguts en línia en el mercat interior.

Es permetrà als ciutadans europeus que estiguin subscrits a serveis de música online, videojocs, pel·ícules o programes de televisió, accedir al seu contingut mentre es trobin temporalment a un altre país de la UE.

El ponent de l’informe, el francès Jean-Marie Cavada (ALDE), vicepresident de la comissió d’Afers Jurídics, afirmava: “Vull subratllar la qualitat dels intercanvis entre les tres institucions [Parlament, Consell i Comissió], que han permès assolir aquesta tarda un acord satisfactori que beneficia a tots els ciutadans europeus, però també als proveïdors, als titulars dels drets i als creadors. Es tracta d’un pas molt important cap a la posada en marxa del mercat únic digital”.

En l’actualitat, els consumidors que viatgen a un altre país de la UE habitualment no poden accedir i utilitzar serveis de contingut online, com ara música, jocs, pel·lícules, programes d’entreteniment o esdeveniments esportius, als quals estan subscrits al seu país d’origen, perquè la portabilitat transfronterera està restringida per pràctiques territorials i acords de llicència exclusiva.

Les noves normes suprimiran aquestes restriccions no només per a totes les noves subscripcions, sinó també per a aquelles fetes amb anterioritat a l’entrada en vigor de la nova legislació. Els ciutadans europeus podran accedir a aquest contingut online mentre es trobin temporalment en un altre Estat membre, ja sigui per vacances, estudis o negocis.

No obstant, aquest nou reglament s’aplicarà únicament als serveis digitals de continguts culturals i d’entreteniment de pagament. Els serveis gratuïts no estaran sotmesos a aquesta regulació, però els proveïdors tindran la possibilitat de facilitar la seva portabilitat a nivell europeu.

Controls de residència i protecció de dades

La nova legislació acordada permetrà als proveïdors de serveis de contingut online prendre “mesures raonables i proporcionades” per verificar el país de residència de l’abonat a la UE. A la llista definida de mètodes de verificació autoritzats hi figuren els controls d’identificació electrònics, les dades relatives al pagament, les informacions fiscals públiques, les dades d’adreça postal, o també els controls a través de l’adreça IP. Es requereix als proveïdors de serveis que informin als seus clients dels mètodes de verificació utilitzats i que prenguin les mesures de seguretat apropiades per tal de protegir les seves dades.

Properes passes

Les noves normes ara hauran de ser aprovades formalment per la comissió d’Afers Jurídics, pel ple del Parlament Europeu i pel Consell.

Context

Segons la Comissió Europea, aproximadament la meitat dels usuaris d’internet a la UE (49%) escolten música, veuen vídeos i juguen a jocs en xarxa. També en són molts els qui preveuen fer-ho quan viatgen dins la UE. I es preveu que el seu nombre augmenti en tant que a partir del 15 de juny del 2017, se suprimiran les tarifes d’itinerància a la UE i que els europeus pagaran menys per accedir a internet a través dels seus aparells portables quan siguin a un altre Estat membre de la UE.