f

Nadia Murad i Lamiya Aji-Bashar reben el Premi Sàkharov 2016. Nadia Murad també rebrà a mitjans de gener a Barcelona el 37è Premi Per la Pau de l’Associació per a les Nacions Unides a Espanya (ANUE)

Les guanyadores del Premi Sàkharov 2016, Nadia Murad i Lamiya Aji-Bashar, supervivents yazidites de la captivitat de l'Estat Islàmic a l'Iraq, han recollit aquest migdia el guardó en una cerimònia durant la sessió plenària del Parlament Europeu a Estrasburg. Van escapar de l'esclavitud sexual i s'han convertit en portaveus de les dones afectades per la campanya de violència sexual del grup terrorista, així com de la perseguida minoria yazidita.

En un discurs molt emotiu, Lamiya Aji-Bashar ha narrat la seva terrible experiència amb el grup terrorista, com "militants del Daesh la van vendre en més de quatre ocasions" i com va quedar seriosament desfigurada durant la seva fugida i la seva amiga de la infància va morir. "Crec que vaig poder escapar per ser la veu de les víctimes. El Premi Sàkharov m'ha donat més força per continuar. Seré la veu dels que no tenen veu", ha dit. "Més de 3.500 nens i dones van ser segrestats com a esclaus per l'Estat Islàmic. Cada dia moren mil vegades", ha assenyalat Aji-Bashar a la cerimònia.

Les guardonades demanen protecció per a la comunitat yazidita

"Daesh i els extremistes van voler acabar amb la presència dels yazidites i ens van donar una opció: convertir-nos a l'Islam o morir", ha explicat Nadia Murad als eurodiputats, recordant el dia en què va ser capturada com a esclava sexual i la majoria de la seva família assassinada. "Avui, la meva comunitat s'ha desintegrat", ha afegit demanant el processament internacional dels perpetradors del que ha anomenat un "genocidi".

"El mig milió de yazidites a l'Iraq són els últims membres d'aquesta comunitat a l'Orient Mitjà", ha dit Murad. Ambdues han demanat que s'estableixin zones segures al país per a la yazidita i altres minories o que com a alternativa Europa rebi als yazidites en territori comunitari.

"Considerem a Europa com un símbol de la humanitat, i Europa realment ho està confirmant avui. Europa ha de continuar sent un model per al món i un model per a la convivència de pobles i cultures", ha dit Murad.

Lluitar pels que queden enrere

"Vau sobreviure a la captivitat, a les atrocitats inenarrables i l'exili, vau superar la por i el dolor, i finalment vau trobar refugi i protecció a Europa, però no us vau detenir aquí: us vau aixecar amb dignitat per lluitar pels que van quedar enrere, per la justícia i contra la impunitat ", ha dit el president del Parlament, Martin Schulz, durant la cerimònia.

Schulz també ha demanat que la Cort Penal Internacional investigui els crims comesos pel Daesh i ha recordat que Europa té el deure de protegir les persones perseguides". "Nosaltres, la comunitat democràtica, que vivim en parts més pròsperes del món no els estem oferint protecció. És una vergonya. És insuportable", ha afegit.

Schulz també ha rebut als finalistes del Premi Sàkharov d’enguany: Can Dündar, redactor en cap del diari turc Cumhuriyet, i Mustafa Dzhemilev, excap dels Mejlis del Poble Tàtar de Crimea (Parlament tàrtar), dissident soviètic i actualment diputat ucraïnès. El president del Parlament Europeu ha reclamat en el seu discurs a les autoritats d'Arabia Saudita que alliberin a Raif Badawi, guanyador del Premi Sàkharov 2015.

Nadia Murad i Lamiya Aji-Bashar

Procedents de Kocho, un poble situat a la província iraquiana de Sinjar, on el 3 d'agost de 2014, l’Estat Islàmic va massacrar a tots els homes de l’aldea i va capturar i esclavitzar a totes les dones i nens. Les dones joves de Kocho, incloses Aji-Bashar, Murad i les seves germanes, van ser segrestades, venudes en diverses ocasions i utilitzades com esclaves sexuals. Finalment van aconseguir escapar, Nadia al novembre de 2014 i Lamiya a l'abril de 2016.

Murad, de 23 anys d'edat, i Aji-Bashar, de 18 anys, viuen ara a Alemanya i s'han dedicat activament a sensibilitzar sobre el patiment de la comunitat yazidita de l'Iraq, una minoria religiosa sotmesa a una campanya genocida per militants de l'EI. També lluiten per les dones afectades per la campanya de violència sexual del grup terrorista.

Sobre el premi Sàkharov

El Premi Sàkharov a la Llibertat de Consciència, que concedeix cada any l'Eurocambra, va ser creat el 1988 per recompensar a les personalitats o col·lectius que s'esforcen per defensar els drets humans i les llibertats fonamentals. El premi té una dotació de 50.000 euros.

L'any passat el guardó va recaure en el blocaire saudita Raif Badawi, qui continua a la presó per publicar contingut al seu web considerat blasfem per les autoritats saudites. Va ser detingut el 2012 i, posteriorment, condemnat a deu anys de presó, 1.000 fuetades i una multa.

Nadia Murad a Barcelona al gener de 2017

L’Associació per a les Nacions Unides a Espanya (ANUE), l’entitat reconeguda per la ONU com el seu vincle amb la societat a Espanya, concedirà a mitjans de gener de 2017 a Barcelona el 37è Premi Per la Pau a Nadia Murad, promotora dels drets humans i activista contra el tràfic d’éssers humans. La decisió va ser adoptada el passat 24 d'octubre.

Informació audiovisual

·         Clip del Premi Sàkharov 1988-2016

·         Imatges de recurs del Premi a la pàgina audiovisual del Parlament Europeu

·         Vídeo de EuroparlTV sobre la història de Nadia Murad i Lamiya Aji-Bashar