Segons un informe publicat avui per la xarxa Eurydice de la Comissió Europea, els nivells de les taxes acadèmiques, les beques i els préstecs per a estudiants continuen presentant grans diferències a Europa. L'informe, que abasta a 33 països europeus, revela que, amb algunes excepcions notables, els sistemes de taxes s'han mantingut relativament estables. Alemanya és l'únic país que ha abolit recentment les taxes acadèmiques, encara que no les va introduir fins a 2007.

Estònia va canviar significativament el seu sistema de finançament el 2014, per vincular les taxes al rendiment acadèmic: únicament han de pagar taxes els estudiants que no aconsegueixen progressar en els seus estudis (és a dir, que no aconsegueixen obtenir el nombre de crèdits necessari cada any). Les taxes també estan lligades al baix rendiment en altres països, com Txèquia, Espanya, Croàcia, Hongria, Àustria, Polònia i Eslovàquia.

Les taxes acadèmiques més elevades són les del Regne Unit (Anglaterra), després d'una profunda reforma del seu sistema educatiu duta a terme en 2012 Les taxes no s'abonen immediatament, sinó després de la titulació, quan els ingressos dels estudiants excedeixen d'un límit prèviament definit (un model únic a Europa). A Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Hongria, els Països Baixos i Eslovènia, els estudiants paguen unes taxes relativament elevades.

Els préstecs per a estudiants subvencionats amb fons públics tenen un paper important en les ajudes als estudiants en aproximadament la meitat dels països coberts. De la mateixa manera, també en aproximadament la meitat dels països, alguns aspectes de l'ajuda depenen de circumstàncies familiars generals i no s'abona directament als estudiants, sinó en forma de beneficis fiscals per als pares o de prestacions familiars.