f

Científics d'Espanya, Itàlia i el Regne Unit han desenvolupat una forma de seguiment i control de l'efecte del canvi climàtic i la contaminació en el medi ambient, mitjançant la creació d'un tipus especial de planta que té uns sensors implementats.

El projecte, que rep el nom de PLEASED (Plantes emprades com a dispositius de detecció), està cofinançat per la UE i encapçalat per la PIME italiana WLAB.

La UE ha invertit més d'1 milió d 'euros per finançar el projecte PLEASED, en el marc del programa Tecnologies Futures i Emergents (FET). La investigació en la propera generació de tecnologies és clau per a la competitivitat d'Europa i les inversions en aquesta línia contribueixen al desenvolupament de les pimes més innovadores i els millors centres de recerca a Europa.

El projecte desenvolupa una manera de controlar l'efecte del canvi climàtic i la contaminació en el medi ambient, mitjançant un tipus especial de planta amb uns sensors implementats. Un cop dins de la planta, els micro-sensors en recullen els senyals, els analitzen, els combinen amb els d'altres plantes properes, i produeixen una anàlisi clara del medi ambient que l'envolta.

Les dades que recull el projecte PLEASED són de lliure disposició, amb l'esperança que creixi una comunitat oberta i ajudi a aconseguir resultats millors i més generals. A Espanya hi participa la PIME Advanticsys, al Regne Unit la Universitat de Southampton i a Londres l' Institut de Ciències Matemàtiques, i Itàlia la Universitat degli Studi di Firenze.

Plantes parlants

Aquestes plantes amb sensors implementats es coneixen com "plantes parlants" o "plantes cyborg" i reaccionen a diversos elements, com ara l'àcid, l'ozó o la sal. S'han creat prototips de baix cost mitjançant components fàcilment disponibles amb l'esperança de que tothom, des dels amants de la natura als agricultors, sigui capaç de fer els seus propis sensors de plantes. Qualsevol persona podria llavors, per exemple, determinar si una planta necessita més o menys sol i aigua, o com un fertilitzant específic està afectant la seva salut. I ja que la solució es basa en el wifi, fins i tot seria possible fer el seguiment del jardí des de la sala d'estar.

El Dr Vitaletti, coordinador del projecte i director de tecnologia del WLAB diu: "Si la comprensió és el primer pas necessari per canviar, les plantes poden contribuir proporcionant-nos una eina valuosa per entendre millor i controlar el nostre medi ambient. Però llavors, el canvi depèn de nosaltres ".

Enllaços relacionats