f

El projecte Euronet 50/50 promou l'estalvi energètic en l'àmbit escolar, fent participar pares, alumnes i professors en diferents activitats dirigides a reduir la despesa energètica.

L'objectiu d'aquest projecte europeu és disminuir costos, conscienciar els més petits de la importància de l'estalvi energètic i també invertir en mesures que millorin l'eficiència energètica dels centres educatius.

Euronet 50/50 és un projecte que es troba dins del programa Intelligent Energy Europe que té com a objectiu ajudar aquelles organitzacions que vulguin millorar la sostenibilitat energètica. Aquest programa va néixer el 2003 fruit d'una iniciativa de la Comissió Europea amb la finalitat d'aconseguir l'objectiu Europa 2020, que en el cas energètic és el de reduir un 20% les emissions de gas, millorar un 20% l'eficiència energètica i elevar un 20% el consum d'energies renovables a la Unió Europea.

Amb aquesta voluntat algunes escoles de diferents punts de  Catalunya s'han apuntat al projecte Euronet 50/50, implicant  professors, pares i sobretot als alumnes. Dins dels centres s'han creat "Equips Energètics", grups de voluntaris que regulen la despesa energètica mitjançant controls dels interruptors, ordinadors i altres dispositius electrònics; i calculen la temperatura de les aules per decidir el temps necessari que ha d'estar engegada la calefacció. També han creat mecanismes per optimitzar l'ús de l'enllumenat de les escoles analitzant les hores de llum solar.

El projecte busca principalment la sensibilització dels més joves per tal que creixin amb uns valors sostenibles i responsables, a més, també beneficia les administracions locals amb la reducció de costos que suposa l'estalvi energètic. Un 50% d'aquest benefici ha d'anar destinat a la inversió en els mateixos centres per millorar-ne les infraestructures i aconseguir que siguin més eficients en termes energètics.

Per tal d'explicar el projecte, diferents centres de la Diputació de Barcelona com l'Institut Escola La Tordera, que va rebre el Premi Europeu de l'Energia Sostenible l'any 2013; Escola Castell d'Òdena, Escola de Benviure de Castellbisbal o l'Escola Mare de Déu del Patrocini de Cardona entre d'altres, han elaborat aquest vídeo, on expliquen tots els procediments adoptats i on apareixen pares, professors, alumnes, i altres agents implicats de diferents centres catalans parlant de la seva experiència amb el programa Euronet 50/50.

Enllaços relacionats