Durant les últimes setmanes, un grup de prometedors joves científics ha omplert la biblioteca de la Universitat de Varsòvia. Un total de 110 investigadors d'edats compreses entre els 14 i els 20 anys han presentat els seus projectes en un renyit concurs, amb l'esperança d'impressionar a un jurat internacional. Es tracta del 26è Concurs de la Unió Europea per a Joves Científics (EUCYS), que va conclou avui amb la cerimònia de lliurament de premis. A part del prestigi d'estar entre els millors joves científics d'Europa, els guardonats s'han repartit un total de 62 500 euros en premis, així com altres valuosos premis consistents, entre altres coses, en viatges científics.

Els tres primers premis, de 7 000 euros cadascun, han correspost a un jove de Portugal, pel treball titulat «A natural characterization of semilattices of rectangular bands and groups of exponent two»; a dues joves també de Portugal, pel treball «Smart Snails»; i al darrer a un estudiant de Txèquia, pel treball «Rolling Friction». Els segons premis d'enguany s'han atorgat a projectes d'Irlanda, Bulgària i Eslovènia en les àrees de matemàtiques i química. Els tres tercers premis han estat atorgats a projectes de Lituània, Regne Unit i Alemanya.

El concurs també compta amb un Premi de Cooperació Internacional atorgat al millor projecte dels països convidats: EUA, Canadà, Xina, Nova Zelanda, Corea del Sud i Suïssa. El premi, que destaca l'aportació de la cooperació científica internacional en matèria d'investigació, ha estat atorgat a un jove de Suïssa pel projecte titulat «Jet and Film - On the interaction between a laminar jet and a soap film».